La Roca del Vallès és l’amfitriona de la sisena edició, que compta amb la implicació dels Ajuntaments de Granollers, les Franqueses del Vallès i Canovelles, a més de les comunitats educatives i el Centre de Recursos Pedagògics.

">

La nova edició del projecte educatiu Vallèsbot farà reflexionar els infants sobre l'aigua amb el lema "Gota a gota"

Última revisió 15-11-2022 14:29
14/11/2022

La Roca del Vallès és l’amfitriona de la sisena edició, que compta amb la implicació dels Ajuntaments de Granollers, les Franqueses del Vallès i Canovelles, a més de les comunitats educatives i el Centre de Recursos Pedagògics.

Torna el projecte tecnològic i de robòtica Vallèsbot, la iniciativa nascuda de les inquietuds de professionals de l’educació que veuen en la robòtica una eina poderosa per incentivar vocacions tecnològiques entre els infants. Cada any es fan diverses activitats amb els centres educatius per fomentar l'interès de l'alumnat en aquests àmbits. Enguany el tema central de les activitats serà l’aigua, amb el lema “Gota a gota".

Aquest dilluns s’ha presentat a la sala de Plens de l’Ajuntament de la Roca del Vallès aquesta sisena edició, amb la presència d’una representació de les diferents comunicats educatives que participaran del projecte. Enguany participaran 20 centres educatius dels municipis de Granollers, les Franqueses del Vallès, Canovelles i la Roca del Vallès, amb prop de 800 alumnes.

La presentació del Vallèsbot l’ha feta Mercè Robles, mestra de l’escola roquerola Pilar Mestres-Jaume Torrens, qui ha volgut posar en valor els elements vinculats amb l’aigua que hi ha al municipi (el riu Mogent, sistemes de reg de parcs i jardins, l’aigua domèstica...); i ha afirmat: “El Vallèsbot també busca la igualtat real entre l’alumnat, basat en els valors de la coeducació i per afavorir el desenvolupament de les persones”. Per la seva banda, el director dels Serveis Territorials del Maresme i Vallès Oriental, Simó López, ha explicat: “És un exemple de treball en equip i de treball en xarxa. A més, enguany treballem amb l’horitzó que ens marca el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible”.

Pel que fa als representants polítics, tots han coincidit en agrair l’esforç dels equips docents i posar en valor la seva implicació perquè any rere any aquest projecte singular tiri endavant. L’alcaldessa de Granollers, Alba Barnusell, ha volgut expressar la importància de “despertar les vocacions tecnològiques als infants, i sobretot en les nenes. Cal recuperar la perspectiva de gènere i recuperar el nom de les dones que han fet avançar tant aquests àmbits”. L’alcalde de les Franqueses del Vallès, Francesc Colomé, ha volgut reflexionar sobre el lema d’enguany: “Els ajuntaments han viscut en molts casos d’esquena als rius. Estem revertint tot això, l’aigua és un bé escàs i els infants trobaran solucions innovadores als reptes en aquest àmbit”.

Per la seva banda, el batlle de Canovelles, Emilio Cordero, ha volgut manifestar que “l’Educació és sinònim de transformació”, i ha afegit: “Hem d’explicar com fem els municipis el tractament de l’aigua i cal prendre consciència d’aquest bé escàs”. Ha clos la jornada l’alcalde de la Roca del Vallès, Albert Gil, ha agraït la presència de tots els agents i ha recalcat: “Els canvis en molts casos vénen de la mà de l’impuls dels equips docents i els infants. Segurament els nens i nenes seran qui ens conscienciaran als adults de tot el que aprendran i fomentaran un desenvolupament sostenible i un ús racional de l’aigua”.

 

El projecte VallèsBot

Aquest projecte va néixer el curs 2017/2018 del treball en xarxa entre professors, centres educatius, Ajuntaments i el Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Oriental I. Es tracta d’una activitat intermunicipal per la implementació dels coneixements de la robòtica i el pensament computacional tot donant solucions a reptes quotidians del nostre entorn més proper. A diferència d’altres projectes de vocació i cultura tecnològica, la VallèsBot no és competitiva i es fa en horari lectiu, fet pel qual tot l’alumnat pren part de la proposta i aprèn de la construcció i programació de robots.

A partir de l’any vinent es començarà a treballar als centres educatius i, al 30 de maig, els infants presentaran els seus projectes relacionats amb la temàtica d’enguany, que recordem que és l’aigua.