La façana de l’Ajuntament s’il·lumina de color verd per sensibilitzar la ciutadania i visibilitzar aquesta problemàtica.
L’Ajuntament de la Roca del Vallès se suma aquest dilluns 15 de juny a la commemoració del Dia Mundial de la Presa de Consciència sobre l’Abús i el Maltractament a les Persones Grans, una jornada que té com a objectiu sensibilitzar la ciutadania i donar visibilitat a una realitat que encara afecta moltes persones.
Per aquest motiu, la façana de l’Ajuntament s’ha il·luminat de color verd, un gest simbòlic que expressa el compromís del municipi amb la defensa dels drets, el respecte i la dignitat de les persones grans. Aquesta acció vol contribuir a fer més visible una problemàtica sovint invisibilitzada i fomentar una mirada més atenta i compromesa per part de tota la societat.
El maltractament a les persones grans es pot manifestar de moltes formes, com ara el maltractament psicològic, econòmic o físic. Detectar-lo, prevenir-lo i actuar-hi és una responsabilitat col·lectiva que implica institucions, professionals i també l’entorn més proper de les persones afectades.
Segons dades recents, l’any 2025 es van detectar 234 casos de maltractaments a persones grans al Vallès Oriental, el 15,5% del total de la demarcació de Barcelona. A més, l’Organització Mundial de la Salut estima que una de cada deu persones grans pateix algun tipus de maltractament. Els casos més freqüents són els de tipus psicològic i econòmic, i vuit de cada deu afecten dones grans. La majoria de situacions es produeixen en l’àmbit domèstic i sovint per part de familiars amb qui conviuen.
La detecció d’aquests casos es fa principalment a través dels Serveis Socials Bàsics i de la xarxa de salut, tot i que la xarxa de suport familiar i veïnal també juga un paper clau tant en la identificació com en la prevenció i intervenció. En aquest sentit, des de l’Ajuntament es fa una crida a la implicació de tota la ciutadania per contribuir a construir una societat més justa, respectuosa i lliure de qualsevol forma de maltractament.