S’allarga un any més la suspensió temporal de llicències un cop publicat l’acord d’aprovació.
L’Ajuntament de la Roca del Vallès vol regular en quins espais del sòl no urbanitzable del municipi poden implantar-se instal·lacions de producció i distribució d’energies renovables, seguint criteris mediambientals, agrícoles, urbanístics i d’interès paisatgístic.
Al Ple de març de 2024 es van suspendre temporalment les tramitacions i llicències per a la implantació d´instal·lacions d’energies renovables fotovoltaiques a tot el sòl qualificat com a sòl no urbanitzable de la Roca del Vallès, exceptuant les instal·lacions d’energia solar (tèrmica i fotovoltaica) per autoconsum, mentre s’estudiava aquesta modificació puntual del Pla general d'ordenació urbana (MPPGOU).
Després dels informes de l’Oficina Territorial Ambiental de Barcelona, Direcció General de Protecció Civil i l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, en el Ple de març s'ha fet l’aprovació inicial de la modificació del Pla general d'ordenació urbana, el que allarga un any més la suspensió temporal acordada anteriorment.
Aquesta normativa és necessària per poder delimitar en quins emplaçaments del terme municipal seran admeses la implantació d’instal·lacions d’energies renovables fotovoltaiques, ja que la Generalitat va legislar perquè es permeti la seva instal·lació en gran part del sòl no urbanitzable mentre els municipis no indiquin el contrari. Aquest canvi no afecta a sòls urbanitzables ni urbans del municipi, ni tampoc a les autoritzacions relatives a les plaques fotovoltaiques per a autoconsum.
A partir d’ara, i d’acord amb la legislació urbanística, s’han de sol·licitar informes sectorials als òrgans competents per aconseguir l'aprovació provisional del MPPGOU, que és el pas previ a l’aprovació definitiva per part de la Generalitat.
Les modificacions del planejament urbanístic segueixen un procés establert que garanteix transparència i participació ciutadana en cada fase.
En primer lloc, es redacta l’Avanç de Pla incorporant el document inicial estratègic, que defineix els objectius i criteris inicials de la modificació, i s’aprova pel Ple. Aquest acord d’aprovació és publicat a la web municipal, premsa i al BOPB. Posteriorment, l’Ajuntament tramet al Departament de Territori de la Generalitat el document per obtenir els informes de l’Oficina Territorial Ambiental i la Comissió Territorial d’Urbanisme. Amb les determinacions d’aquests informes, s’elabora un document més acurat i extens que és aprovat inicialment, amb la conseqüent suspensió obligatòria de llicències. Aquest document es sotmet a exposició pública per recollir aportacions, i es tramès a organismes sectorials i administracions públiques per tal que emetin els corresponents informes. Un cop valorades les al·legacions realitzades i incorporats els ajustaments necessaris dels informes emesos, el Ple municipal aprova provisionalment la modificació. Finalment, la proposta de modificació s’envia a la Generalitat de Catalunya, que adoptarà l’acord d’Aprovació Definitiva, assolint la seva executivitat un cop publicada aquesta en el DOGC.
Cada una d’aquestes fases requereix una justificació tècnica i els informes corresponents per garantir que el procés es desenvolupa amb rigor i seguretat jurídica.