El 76% de la ciutadania puntua la gestió de l’Ajuntament amb una nota d’entre 5 al 8.

">

L'enquesta Dibaròmetre reflecteix una millora general en la percepció ciutadana sobre la gestió municipal i els serveis a la Roca del Vallès

Última revisió 09-07-2024 10:31
02/07/2024

El 76% de la ciutadania puntua la gestió de l’Ajuntament amb una nota d’entre 5 al 8.

La Diputació de Barcelona ha publicat la segona edició del Dibaròmetre, plataforma electrònica d’enquesta sobre la percepció ciutadana de la província de Barcelona, elaborada mitjançant enquestes a la població durant els anys 2023 i 2024. Podeu accedir a aquesta eina clicant aquí.

Tot i que es tracta d’un estudi empíric amb una gran quantitat de dades, la Diputació ha seleccionat els principals resultats sobre la imatge i gestió dels municipis. Respecte al municipi de la Roca del Vallès, les dades més destacades són:

Valoració de la gestió municipal

La nota que la ciutadania de la Roca del Vallès posa a la gestió de l’Ajuntament és positiva i indica una satisfacció generalitzada. El percentatge de persones que li posen una nota de 9 o més és d’un 5%, mentre que la proporció de ciutadans que puntuen entre un 5 i un 8 la gestió municipal és d’un 76%, resultant així que 8 de cada 10 persones aproven aquesta gestió. Al mateix temps, però, l’Ajuntament vol seguir treballant per a millorar en aquells aspectes que encara puguin generar preocupació a la ciutadania.

Satisfacció de viure al municipi

La satisfacció de viure a la Roca del Vallès és una dada positiva que es consolida en un 82% dels enquestats, els quals es mostren bastant o molt satisfets. Aquesta dada mostra una millora en la qualitat de vida que es pot obtenir en el nostre municipi, la qual és un objectiu a tenir present per a continuar mantenint i millorar en allò que sigui possible en benefici de tots els ciutadans.

Transparència de l’Ajuntament

Pel que fa a la transparència de l’Ajuntament, hi ha una millora destacable. El 37% dels ciutadans perceben l’Ajuntament com molt o bastant transparent, malgrat que encara hi ha un percentatge del 43% de la població que demanda una major transparència. Tot i la millora en aquest aspecte, des del consistori municipal s’està treballant en aquest punt per a continuar millorant fins a assolir unes dades satisfactòries, així com per a posar en coneixement de la nostra població les eines que es posen a disposició pública per a consultar la informació del municipi.

Participació ciutadana

Segons un 45% dels enquestats, l’Ajuntament fomenta la participació ciutadana en un sentit de millora ascendent.  Tot i aquesta millora, encara hi ha un percentatge del 41% que encara considera que es fomenta poc la participació, essent que aquesta dada motiva a l’Ajuntament per a continuar amb el treball de foment d’activitats per als ciutadans i entitats del nostre municipi.

Compromís amb el canvi climàtic

El compromís mediambiental de l’Ajuntament és reconegut per un 44% dels ciutadans. Les percepcions negatives respecte a aquest àmbit (poc o gens compromès) han baixat fins a un 38%, dada que és positiva i denota una millora, però que mostra que cal continuar treballant per a fer efectiva i demostrable una acció mediambiental a nivell municipal que posi a disposició dels nostres ciutadans un respecte amb el nostre entorn natural i una cura del nostre medi més proper.

Principals problemes del municipi

Els enquestats han identificat en un nombre de 5 els problemes més greus del municipi. La gestió política i municipal és percebuda encara com un problema pel 16% dels ciutadans, malgrat una millora considerable en aquest àmbit. El manteniment de carrers preocupa a un 14% dels enquestats, millora que neix com a resultat dels treballs elaborats en aquest àmbit. La manca d'equipaments i serveis és un problema per al 6%. La neteja ha millorat al municipi, malgrat que encara preocupa a un 5% dels ciutadans. L'accés a l'habitatge és una preocupació que ha augmentat fins a un 5% de la població, essent que és aquest un dels àmbits que més preocupen a l’Ajuntament i que componen una de les actuals àrees principals de treball a nivell municipal.

Millor valoració dels serveis

Els serveis més ben valorats per la ciutadania inclouen la recollida d'escombraries i reciclatge, amb una nota de 6,7, el trànsit, que obté una valoració de 6,4, i la seguretat ciutadana, que ha vist una millora de més d’un punt fins a arribar a una nota del 6,3.

Pitjor valoració dels serveis

D'altra banda, els serveis municipals pitjor valorats per la ciutadania són, en aquest ordre: l’accés a l'habitatge, amb una nota de 3,7; les oportunitats de feina, que obtenen un 4,7; i l’estat dels carrers, parcs i places, que ha millorat en la seva valoració passant a un 5,2.

L’alcaldessa, Marta Pujol, ha afirmat: “Aquestes dades reflecteixen una millora general en la percepció ciutadana sobre la gestió municipal i els serveis a la Roca del Vallès, tot i que encara hi ha àmbits a millorar, especialment pel que fa a l'accés a l'habitatge i les oportunitats de feina”. Pujol, també titular de les regidores de Participació Ciutadana, i de Transparència i Govern obert, ha afegit: “Els temes on la percepció ha empitjorat són aquells on el govern municipal ha posat el focus per corregir-los: equipaments, habitatges, cultura i oci”.

Dibaròmetre

La Diputació de Barcelona ha realitzat durant els anys 2023 i 2024 una enquesta representativa conjunta per als municipis de menys de 10.000 habitants, i una enquesta representativa als municipis de més de 10.000 habitants, entre els quals es troba la Roca del Vallès, d’acord amb les dades de població disponibles d’1 de gener de 2022. El projecte Dibaròmetre, iniciat el 2020, ha aportat evidències de gran interès per a la millora de la presa de decisions tant de la Diputació de Barcelona com dels ajuntaments, essent una eina molt útil i representativa de l’estat de la salut del nostre municipi i de la satisfacció de la ciutadania roquerola.